Κορυφή ενός παγόβουνου. Έτσι μπορεί να χαρακτηριστεί η φοροαπαλλαγή ύψους 10.000.000 ευρώ που χορηγήθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σύμφωνα με τα επίσημα σχετικά έγγραφα που είδαν το φως την περασμένη Τρίτη, σε μια μεγάλη ξενοδοχειακή επιχείρηση της Κέρκυρας, σύμφωνα με τον ν. 4399/2016.
Απόφαση προκλητική, θα έλεγε κανείς, ακόμη και αν δεν ζούσαμε σε περίοδο εκτεταμένης φορολογικής αφαίμαξης των λαϊκών εισοδημάτων. Αποτελεί, πράγματι, εκκωφαντική ένδειξη του είδους των αδιανόητων για όλους εμάς τους κοινούς θνητούς προνομίων, που παρέχονται σε ξενοδοχειακά μεγαθήρια στην Κέρκυρα, όπως βέβαια και ευρύτερα στη χώρα και όχι μόνο στον τουριστικό τομέα, ενώ απορρίπτονται, υποτίθεται λόγω «περιορισμένων αντοχών» της οικονομίας, αιτήματα για τη διάθεση πόρων για ζωτικές ανάγκες του λαού του νησιού ή για τη σύναψη μιας τοπικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας σχετικά με τους όρους και τις συνθήκες εργασίας των χιλιάδων εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και τους συναφείς κλάδους, όπως και τα γενικότερα αιτήματα για ανακατανομή των φορολογικών βαρών υπέρ της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων.
Ωστόσο τέτοιες «παροχές», σαν τη συγκεκριμένη φοροαπαλλαγή, προβλέπονται νομοθετικά και χορηγούνται και σε πολλές άλλες μεγάλες - κάποτε και μικρότερες - ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Δεν αποτελεί κάποια μεροληπτική απόφαση. Η παροχή ποικίλων «κινήτρων», όπως η προαναφερθείσα φοροαπαλλαγή στην επιχείρηση - μέλος ομίλου με έδρα στο Λουξεμβούργο που ετοιμάζεται να θέσει σε λειτουργία το πολυτελές ξενοδοχείο «Ikos Odisia» ή αλλιώς «Corfu Gardens» στη βορειοανατολική Κέρκυρα, δεν αποτελεί εξαίρεση του κανόνα.
Αντιθέτως, εδώ και πολλά χρόνια, ενώ οι κυβερνήσεις εναλλάσσονται και ερίζουν για τους φόρους του λαού αποκρύπτοντας το πού καταλήγει ένα σημαντικό μέρος τους, η ποικιλόμορφη ενίσχυση των ταμείων των μεγάλων επιχειρήσεων αποτελεί τον κανόνα. Πηγάζει από ένα ευρύτατο νομοθετικό πλαίσιο ψηφισμένο από τις κυβερνήσεις της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ. Το εν λόγω νομοθετικό οπλοστάσιο καλύπτει πλουσιοπάροχα τις πιο διαφορετικές «ανάγκες των επενδυτών», εν ονόματι της «οικονομικής ανάπτυξης».
Έτσι, χειμώνα - καλοκαίρι, μέρα μπαίνει μέρα βγαίνει, συνεισφέρουμε όλοι μας με τους φόρους μας στην «οικονομική υγεία» των ξενοδοχείων του τόπου μας, κυρίως των πιο μεγάλων. Πληρώνουμε καθημερινά πολλούς φόρους για να μην πληρώνουν και συγχρόνως να ενισχύονται άλλοι που, για να το πούμε κατά το κοινώς λεγόμενο, συχνά δεν ξέρουν τι έχουν. Πληρώνουμε πολλούς φόρους και για να μπορούν τα κρατικά ταμεία να έχουν να «ταΐζουν» συνεχώς μεγάλα ξενοδοχεία μας και με άφθονο «ζεστό χρήμα», χορηγούμενο ανά τακτά χρονικά διαστήματα, σε δόσεις. Όπως επίσης για να μπορούν τα κρατικά ταμεία να καλύπτουν δαπάνες επιδοτούμενων τόκων δανείων και χρηματοδοτικών μισθώσεων των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Επίσης, για να μπορούν οι Τράπεζές μας, με περιοδικές κρατικές «ενέσεις» βέβαια, να χορηγούν σε μεγάλα ξενοδοχεία φθηνό χρήμα, μέσω δανείων, με επιτόκια αδιανόητα για τους κοινούς θνητούς. Ή βέβαια και για να επιδοτείται το «κόστος εργασίας», σε πολλές περιπτώσεις, εν ονόματι των «νέων θέσεων εργασίας», με τους γνωστούς εκμεταλλευτικούς και ληστρικούς όρους.
Αυτό το ακολουθούμενο μοντέλο «οικονομικής ανάπτυξης» υλοποιείται εδώ και δεκαετίες με αναπτυξιακούς νόμους άλλοτε της ΝΔ, άλλοτε του ΠΑΣΟΚ και τώρα - εδώ και λίγα χρόνια - του ΣΥΡΙΖΑ, εν μέσω των συνεχών διαβεβαιώσεων όλων τους, όπως γίνεται και τώρα, για υποτιθέμενη «δικαιοσύνη» και «δίκαιη κοινωνία». Από το 2016, εννιά στις δέκα κρατικές ή και περιφερειακές αποφάσεις ενίσχυσης των τουριστικών επιχειρήσεων, μαζί και εκείνη που αφορά τον όμιλο «Ikos», στηρίζονται κυρίως στον «αναπτυξιακό νόμο» 4399/2016. Το σχετικό νομοσχέδιο το εισηγήθηκε στη Βουλή την άνοιξη του 2016 η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Με τις συναινετικές ψήφους και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ σε κρίσιμα σημεία του, έγινε νόμος του κράτους τον Ιούνιο του 2016. Συχνά όμως χορηγούνται παρόμοια «κίνητρα» σύμφωνα και με διατάξεις προγενέστερων παρόμοιων νόμων είτε της ΝΔ είτε του ΠΑΣΟΚ, με βάση παλαιότερες αιτήσεις επιχειρήσεων. Η εκταμίευση «οφειλόμενων ενισχύσεων» καλά κρατεί. Είναι η «συνέχεια του κράτους», καθώς λέγεται.
Και ποιους και με πόσους διαφορετικούς τρόπους δεν παραλείπουμε να πληρώνουμε στην Κέρκυρα!
Έχουμε... την τιμή να πίνει σίγουρα σαμπάνια στην υγειά μας και ο εμίρης του Κατάρ! Δεν αφήνουμε παραπονεμένο κανέναν πολύ ή λιγότερο πλούσιο. Πληρώνουμε και για «πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις» που όμως με κάποιο μαγικό τρόπο συχνά είναι σε θέση να υλοποιήσουν επενδύσεις της τάξεως αρκετών εκατομμυρίων ευρώ. Επιχορηγούμε επιχειρηματίες ποικίλων πορτοφολιών, ιδίως αν έχουν την έμπνευση να εκδηλώνουν ενδιαφέρον, ως «νέα επιχείρηση» ή «ανεξάρτητη επιχείρηση» ή και ως «μικρομεσαία επιχείρηση», προκειμένου να συμβάλλουν στην «περιφερειακή ανάπτυξη» της Κέρκυρας!
Δεν υπονοούμε ότι αυτά συμβαίνουν παρανόμως ή παρατύπως. Νομιμότατα γίνονται. Σύμφωνα με το γράμμα των νόμων. Άδικων νόμων. Που εφαρμόζουν το υπουργείο Ανάπτυξης, άλλα αρμόδια υπουργεία, καθώς και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, έχοντας αναλάβει κι αυτή αρμοδιότητες για ορισμένα επενδυτικά σχέδια, ως προς την υπαγωγή τους σε διατάξεις «αναπτυξιακών νόμων» και την επιχορήγησή τους με διάφορα προβλεπόμενα «κίνητρα».
Οι αρμόδιες ΔΟΥ Κέρκυρας διαθέτουν έναν ευρύτατο, ατελείωτο κατάλογο με ονόματα μεγάλων και διάσημων και πάμπλουτων ή και μικρότερων ξενοδοχείων του νησιού που έχουν επωφεληθεί, επωφελούνται και ζητούν - είτε για πρώτη είτε για πολλοστή φορά - να επωφεληθούν από τέτοια και άλλου είδους «κίνητρα», συμπεριλαμβανομένου «ζεστού χρήματος». Οι σχετικές αποφάσεις κοινοποιούνται στις φορολογικές αρχές της Κέρκυρας, ώστε να τις λαμβάνουν υπόψη τους, παραλαμβάνοντας τις φορολογικές τους δηλώσεις.
Είναι απίστευτη η ευρηματικότητα των συντακτών αυτών των νόμων, που προφανώς υπαγορεύονται από πολύ μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, προκειμένου να υφαρπάζονται νομίμως ακόμη και τα τελείως πενιχρά κονδύλια που για «στάχτη στα μάτια» μας ανακοινώνονται πού και πού και αφορούν, υποτίθεται, τη «στήριξη» της επιβίωσης και της εξέλιξης «πολύ μικρών και μικρών» ή «μικρομεσαίων» επιχειρήσεων. Με τη δικαιολογία ότι λαμβάνονται υπόψη «ευρωπαϊκά μέτρα» για το μέγεθος των επιχειρήσεων, βάσει των γνωστών Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χρησιμοποιούνται και τέτοια κονδύλια για τη «στήριξη» επενδύσεων που ανέρχονται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ. Ενώ πράγματι με διάφορα κριτήρια κάποιες φορές επιδοτούνται με κάποια ποσά και ορισμένες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις μικρομεσαίου μεγέθους, η «μερίδα του λέοντος» καταλήγει σε μεγάλες επιχειρήσεις, που ανήκουν, συνήθως φανερά, είτε σε κοινοπραξίες ελληνικών και ξένων κεφαλαίων, είτε σε πολυεθνικές, είτε σε εγχώριες γνωστές οικογένειες και στους μεγαλύτερους ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους του τουριστικού τομέα, συνδεδεμένους σε πολλές περιπτώσεις με offshore εταιρείες.
Η έκταση της... βοήθειας που προσφέρουμε οι κοινοί θνητοί παρουσιάζεται στις επόμενες γραμμές, μέσω χαρακτηριστικών περιπτώσεων παροχής τέτοιων «ενισχύσεων» διαφόρων μορφών που αποφασίστηκαν και υλοποιούνται με τους φόρους μας στην Κέρκυρα, ώστε να γίνει πιο κατανοητό το τι ακριβώς συμβαίνει και με ποιες δικαιολογίες και διαδικασίες.
Θα αναφερθούμε μόνο σε ορισμένες κρατικές και περιφερειακές αποφάσεις του 2023, του 2022 και λίγων ή περισσότερων χρόνων πριν, από την περίοδο 2011-2021, εξαιρουμένων άφθονων άλλων, που ελήφθησαν πρόσφατα ή στο κάπως μακρινό παρελθόν.
Συχνά, η «πριμοδότηση» με κρατικές ενισχύσεις χρησιμοποιείται ως «προίκα» για τη μεταπώληση μιας ξενοδοχειακής μονάδας σε ισχυρότερα κεφάλαια, εγχώρια ή ξένα.
Κάπως έτσι ήδη επιδοτούμε και θα επιδοτούμε και για αρκετά χρόνια και την τρανή αμερικανική επενδυτική Τράπεζα Goldman Sachs που αγόρασε πριν από μερικές εβδομάδες στην Κέρκυρα, μέσω του τουριστικού της βραχίονα, το μεγάλο ξενοδοχείο «Cook's Club Corfu» στην τοποθεσία Γουβιά. Έχει λάβει προκαταβολικά «προίκα» φορολογικής απαλλαγής ύψους 2,5 εκατ. ευρώ. Το προνόμιο αυτό έλαβε στις 14 Νοεμβρίου 2022 η ιδιοκτήτρια του πεντάστερου αυτού ξενοδοχείου 195 δωματίων και 390 κλινών εταιρεία «Σπύρος Μάζης Ξενοδοχειακή & Τουριστική». Αιτιολογία; Ο «εκσυγχρονισμός του ξενοδοχείου με επένδυση 7,20 εκατ. ευρώ». Η χορηγηθείσα φορολογική απαλλαγή ανέρχεται σε 2,52 εκατ. ευρώ.
Λίγους μήνες νωρίτερα, στις 29 Ιουλίου 2021, εντάχθηκε στα «κίνητρα» του ν. 4399/2016 και μια επένδυση για δημιουργία νέα ξενοδοχειακής μονάδας 120 δωματίων και 301 κλινών κατηγορίας 5 αστέρων στην τοποθεσία Μεσογγή. Φορέας της επένδυσης αυτής, ύψους 15 εκατ. ευρώ όπως αναφέρεται, είναι η επιχείρηση «Τουριστική - Αναπτυξιακή Εταιρεία Βούλγαρη», που φέρει τον διακριτικό τίτλο «Βούλγαρη - Μεσογγή». Η φορολογική απαλλαγή που έλαβε ανέρχεται σε 5 εκατ. ευρώ.
Τέσσερις μήνες αργότερα, στις 5 Νοεμβρίου 2021, έγινε το ίδιο με επένδυση επέκτασης κατά 99 δωμάτια και 198 κλίνες του ευρισκόμενου στην τοποθεσία Πέραμα ξενοδοχείου 4 αστέρων «Ακτή Αίολος» της εταιρείας «Κερκυραϊκαί Τουριστικαί Επιχειρήσεις Βούλγαρη». Η επιλέξιμη για επιχορήγηση επένδυση κοστολογήθηκε σε 6,99 εκατ. ευρώ. Εν προκειμένω, η παρεχόμενη ενίσχυση έχει τη μορφή της επιχορήγησης με «ζεστό χρήμα». Θα της δοθούν 1,71 εκατ. ευρώ.
Εδώ και έναν χρόνο, από τις 27 Μαΐου 2022, έχει λάβει φορολογική απαλλαγή ύψους 1 εκατ. ευρώ, για «εκσυγχρονισμό» πεντάστερης ξενοδοχειακής μονάδας στην παραλία Άγιος Γόρδιος του πρώην Δήμου Αχιλλείων, άλλη εταιρεία, με την επωνυμία «La Grotta Verde Ξενοδοχειακή & Τουριστική». Ο εν λόγω «εκσυγχρονισμός» της μονάδας 219 δωματίων και 408 κλινών θα κοστίσει, όπως υπολογίστηκε, 4,01 εκατ. ευρώ. Θα συμβάλουμε, δηλαδή, τουλάχιστον κατά 25%, αν δεν λάβει κι άλλα επιπρόσθετα «κίνητρα».
Με βάση τα «κίνητρα» του ν. 4399/2016 για «πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις» θα επιχορηγηθεί παράλληλα με «ενίσχυση» 1,42 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με απόφαση που ελήφθη στις 25 Οκτωβρίου 2021, επιχείρηση με την επωνυμία «Corfu Lux Hotel Investment» και τον διακριτικό τίτλο «Nesos Corfu». Το επενδυτικό σχέδιο αυτής της προφανώς θεωρούμενης «πολύ μικρής και μικρής επιχείρησης» που είναι σε θέση να υλοποιεί, καθώς λέγεται, lux επενδυτικό σχέδιο τουλάχιστον 4,5 εκατ. ευρώ, αφορά ξενοδοχείο 55 επιπλωμένων διαμερισμάτων με 130 κλίνες, 5 αστέρων, στην τοποθεσία Αλμυρός του πρώην Δήμου Θιναλίων.
Μολονότι η πλειονότητα των αναφερόμενων σχετικά πρόσφατων αποφάσεων πολλαπλής επιχορήγησης ξενοδοχείων της Κέρκυρας πηγάζει από το υπουργείο του γνωστού και στην Κέρκυρα για παρεμβάσεις του υπέρ συγκεκριμένων επενδύσεων υπουργού Άδωνη Γεωργιάδη και στηρίζεται στον ν. 2366/2016, δεν έχουν υστερήσει σε παρόμοιες αποφάσεις, συχνά και με βάση προγενέστερους παρόμοιους νόμους είτε της ΝΔ είτε του ΠΑΣΟΚ, προκάτοχοί του υπουργοί ή και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, που έχει κι αυτή σχετικές αρμοδιότητες, εκπροσωπούμενη τα τελευταία χρόνια από την νυν περιφερειάρχη Ρόδη Κράτσα και νωρίτερα από τους προκατόχους της Θεόδωρο Γαλιατσάτο και Σπύρο Σπύρου.
Ακόμη και για αίθουσες εκδηλώσεων επιχορηγούνται ξενοδοχεία του νησιού, είτε είναι της τάξεως του παλαιού «Corfu Hilton» είτε όχι τόσο διάσημα. Σε «αναπτυξιακό νόμο» έχει υπαχθεί, με απόφαση που είχε υπογράψει ο πρώην περιφερειάρχης Θ. Γαλιατσάτος, ένα τέτοιο επενδυτικό σχέδιο ύψους 0,54 εκατ. ευρώ της εταιρείας «Ξενοδοχειακαί & Τουριστικαί Επιχειρήσεις Τσαούσογλου», που φέρει πια τον διακριτικό τίτλο «Corfu Holiday Palace». Για αίθουσα διοργάνωσης εκδηλώσεων - συνεδρίων στο πολυτελές ξενοδοχείο της, στην τοποθεσία Κανόνι, της χορηγήθηκε φορολογική απαλλαγή 0,26 εκατ. ευρώ, ίση με το 50% περίπου του «επιλέξιμου προς επιχορήγηση» κόστους της.
Η νυν περιφερειάρχης Ρόδη Κράτσα στις 12 Μαΐου 2020, ημέρα Τετάρτη, υπέγραψε απόφαση για την παροχή μιας άλλης φορολογικής απαλλαγής, ύψους 0,93 εκατ. ευρώ αυτή την φορά, υπέρ ξενοδοχειακής εταιρείας με την επωνυμία «Τουριστικές Επιχειρήσεις Ρίο Μπητς - Αρμονία». Η δικαιολογία, εδώ, είναι επενδυτικό σχέδιο πεντάστερου ξενοδοχείου 31 δωματίων και 62 κλινών, με πιθανή δαπάνη 2,07 εκατ. ευρώ, στην τοποθεσία Μεσογγή.
Υπογράφονται νομίμως και Σάββατα και Κυριακές σχετικές αποφάσεις, για να εξασφαλίζονται η «συνέχεια του κράτους» και η «ταχεία εφαρμογή των νόμων» όπως είναι οι «αναπτυξιακοί» και να μην χάνεται χρόνος «ανάπτυξης», ακόμη και από περιφερειάρχες που έχασαν στις εκλογές, αφού μεσολαβεί κάποιος χρόνος ώσπου να αναλάβουν οι νέοι, αν και ενίοτε χρειάζεται να βοηθούν και οι νέοι. Για επενδυτές, βλέπετε, ο χρόνος είναι χρήμα. Κάποιες φορές, η κρατική μηχανή δουλεύει μια χαρά και Σάββατα και Κυριακές και όλον τον Αύγουστο.
Κάτι τέτοιο είχε συμβεί και τα χρόνια 2014 - 2015 με επένδυση του μεγάλου ξενοδοχείου 5 αστέρων «Kontokali Bay Resort & Spa» της ομώνυμης «μεσαίας» για τα μεγέθη των κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιχείρησης, στην τοποθεσία Κοντόκαλι, που οι κρατικές αρχές το επιχορηγούσαν παχυλά από τότε που επενδυτής - ιδιοκτήτης του ήταν ο πολύς πρωταθλητής αγώνων φόρμουλα Νίκι Λάουντα, πολύ πριν περάσει σε κερκυραϊκά χέρια. Έτσι, τρεις μέρες μετά τις περιφερειακές εκλογές του 2014, την Τετάρτη 28 Μάη 2014, ο τότε ακόμα περιφερειάρχης Σπύρος Σπύρου υπέγραψε απόφαση υπαγωγής του εν λόγω ξενοδοχείου σε διατάξεις του «αναπτυξιακού νόμου» της εποχής για την υποστήριξη επενδύσεων «περιφερειακής συνοχής», που όριζαν την επιχορήγηση «επιλέξιμου επενδυτικού σχεδίου» του, ύψους 2,35 εκατ. ευρώ, με ρευστό ίσο προς το 40% αυτού, δηλαδή με 0,94 εκατ. ευρώ, ως «μεσαίας επιχείρησης». Για να οριστικοποιηθεί η προαναφερθείσα απόφαση, με τα χαρακτηριστικά αυτά, χρειάστηκαν επιπλέον αποφάσεις. Μία σχετική απόφαση υπέγραψε ο επόμενος περιφερειάρχης κ. Γαλιατσάτος την Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2015. Αμφότεροι έπραξαν νομίμως, βάσει των κριτηρίων της ΕΕ για τον χαρακτηρισμό του μεγέθους μιας επιχείρησης.
Η νυν περιφερειάρχης, από την πλευρά της, είχε υπογράψει ημέρα Σάββατο, στις 5 Δεκεμβρίου 2020, μια χρήσιμη για το «Ikos Odisia» απόφαση, όσον αφορά την έκταση των χώρων του, περίπου δύο χρόνια πριν οι επιτελείς του Άδωνη Γεωργιάδη της ΝΔ στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, στις 25 Οκτωβρίου 2022, υπογράψουν την αρχική απόφαση επιχορήγησής του, δηλαδή της ιδιοκτήτριας εταιρείας του που τώρα λέγεται «Ikos Odisia» και πριν λεγόταν «Corfu Gardens», με τη φορολογική απαλλαγή ύψους 10 εκατ. ευρώ, μιμούμενοι προκατόχους τους. Κάτι ανάλογο είχε πράξει ο προκάτοχος του κ. Γεωργιάδη σε οικονομικό υπουργείο επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αναπληρωτής υπουργός Αλέξανδρος Χαρίτσης, για μιαν άλλη κερκυραϊκή επιχείρηση του ιδίου μεγάλου επιχειρηματικού ομίλου.
Με απόφαση που έλαβε τις 2 Αυγούστου 2018 ο κ. Χαρίτσης ως αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Οικονομικών, επιχορηγήθηκε πλουσιοπάροχα, άλλη μονάδα του ιδίου διεθνούς ομίλου, η ονομαζόμενη σήμερα «Ikos Dassia», επίσης στη βορειοανατολική Κέρκυρα. Λάθος, αν νομίζατε ότι δεν δουλεύει το κράτος μας τον Αύγουστο.
Η απόφαση εκδόθηκε υπέρ μιας επιχείρησης με την επωνυμία «Δασιά - Κέρκυρα Επενδυτική Ακινήτων», που αποδεδειγμένα είναι αυτή του εν λόγω ξενοδοχείου, ως διάδοχος εταιρείας με την επωνυμία «Κέρκυρα - Χανδρής» των πρώην ιδιοκτητών της. Για «επιλέξιμο επενδυτικό κόστος» ύψους 18,42 εκατ. ευρώ της χορηγήθηκε φορολογική απαλλαγή ύψους 4,60 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Χαρίτσης δεν έκανε κάτι διαφορετικό από όσα έπραττε ο επικεφαλής τότε οικονομικός «αναπτυξιακός» υπουργός Εθνικής Οικονομίας και ιθύνων νους ενός «δίκαιου», όπως υποστήριζε, «αναπτυξιακού μοντέλου» της χώρας Γιάννης Δραγασάκης. Τις υπογραφές του κ. Δραγασάκη φέρουν δύο άλλες αποφάσεις της ίδιας χρονιάς για τη φορολογική απαλλαγή μιας άλλης «νέας» και «ανεξάρτητης» επιχείρησης, που από τις ΗΠΑ ήλθε στην Κέρκυρα για να την «αναπτύξει» ξενοδοχειακά. Αφορούν και οι δύο εκείνες αποφάσεις του ξενοδοχειακό πρόγραμμα της εταιρείας «Επενδύσεις Ακινήτων Νέας Κέρκυρας» ή αλλιώς «New Corfu Real Estate Investments». Ελήφθησαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2018. Χορηγούν στην εν λόγω εταιρεία, αθροιστικά, φορολογική απαλλαγή ύψους 4,10 εκατ. ευρώ, εν ονόματι του επενδυτικού σχεδίου της, νομίμως φυσικά. Πρόκειται για την εταιρεία που έχει οικειοποιηθεί την απείρου κάλλους περιοχή του Ερημίτη στη βόρεια Κέρκυρα και που για χάρη της τον Ιούλιο του 2020 ο πρώην πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης είχε έλθει με τον κ. Γεωργιάδη στην Κέρκυρα, θυσιάζοντας τη χαλάρωση ενός σαββατοκύριακου.
Ούτε οι υπουργοί της ΝΔ ούτε οι συνάδελφοί τους του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ εξετάζουν ποτέ, βέβαια, αν οι υποστηριζόμενοι με ποικιλόμορφες ενισχύσεις εκσυγχρονισμοί και επεκτάσεις ή και προσθήκες ξενοδοχειακών μονάδων συνοδεύονται από - και σημαίνουν στην πραγματικότητα - ταυτόχρονη «έξοδο από την αγορά» και πάντως εξασθένηση της θέσης πολλών άλλων υφιστάμενων ξενοδοχειακών μονάδων με ισάριθμες ή και ακόμα περισσότερες κλίνες, υπό την πίεση του αυξανόμενου και αδυσώπητου ανταγωνισμού ακόμη και για την πρόσβαση σε κρατικούς πόρους. Αυτό όμως συμβαίνει κατά κόρον σε όλη την Κέρκυρα. Τα «κανόνια», τα «κόκκινα δάνεια» και τα «πωλητήρια» δεκάδων μονάδων είναι η άλλη, καθόλου άσχετη, παράλληλη όψη της παροχής εκπληκτικών προνομίων κάθε μορφής σε μεγάλες, κυρίως, νέες ή παλαιές επιχειρήσεις. Στην ξενοδοχειακή αγορά της Κέρκυρας κυριολεκτικά «το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό». Έκφραση αυτού του καθεστώτος είναι και το γεγονός ότι γνωστές μικρομεσαίες ξενοδοχειακές μονάδες, άλλοτε ευημερούσες, έχουν μετατραπεί σε χώρους «αποθήκευσης» μετακλητών μη Κερκυραίων ή και μη Ελλήνων εργαζομένων σε ξενοδοχεία πολλαπλάσιας ισχύος είτε έχουν αλλάξει χρήσεις. Αυτό που συμβαίνει, κυρίως, είναι ότι αλλάζει χέρια η «πίτα». Μικρότερα κεφάλαια απαξιώνονται και εκτοπίζονται, καθώς μεγαλύτερα και πιο καλά «δικτυωμένα» κεφάλαια καταξιώνονται.
Εύλογα, με τον πακτωλό προσφερόμενων κεφαλαίων να μην έχει σταματημό, δεν λείπει πια από την Κέρκυρα και την όλο και διευρυνόμενη λίστα των «all inclusive» και επιχορηγούμενων από τις τσέπες μας πολυτελών ξενοδοχείων του νησιού ούτε το τεράστιας κεφαλαιακής ισχύος αμερικανικό fund της Blackstone, που διαχειρίζεται λιμνάζοντα κεφάλαια δυναστειών τύπου Rothchild. Επιδοτούμε και αυτή την επιχείρηση, που ελέγχει πια τα μεγάλα και πολλαπλώς επιδοτημένα ξενοδοχεία «Corcyra Beach» στην τοποθεσία Γουβιά και «Grand Hotel» σε άλλη τοποθεσία, σε συνεργασία με την εταιρεία «Ξενοδοχεία Λούης». Στις 30 Μαρτίου 2021 η επιχείρηση «Ξενοδοχεία Λούης» έλαβε από το υπουργείο του κ. Γεωργιάδη φορολογική απαλλαγή 4,375 εκατ. ευρώ, βάσει του ν. 4399/2016 του ΣΥΡΙΖΑ που χρησιμοποιείται πραγματικά από τη ΝΔ ως «αυτόματος πιλότος» στον τομέα του Τουρισμού, για επένδυση «επιλέξιμου κόστους» 17,50 εκατ. ευρώ, όπως λέγεται, στο ξενοδοχείο «Corcyra Beach».
Αν και σε άλλες παρόμοιες περιπτώσεις οι σχετικές αποφάσεις περιβάλλονται, δίκην αιτιολογίας, με αναφορές σε προοπτική δημιουργίας θέσεων εργασίας, στην περίπτωση αυτή ξεκαθαρίζεται ρητά στην απόφαση ότι «από την υλοποίηση της επένδυσης δεν θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας». Επιδοτούμε με «χάρισμα» φόρων εκατομμυρίων ευρώ, στην περίπτωση αυτή, «πρόγραμμα εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακής μονάδας» 373 δωματίων και 711 κλινών πολυτελείας.
Ανάλογες αποφάσεις εκδίδει και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, που αφορούν και σε «ζεστό χρήμα», σε διάφορες κλίμακες, υπέρ σειράς επιχειρήσεων με πολύ γνωστά ή άγνωστα στο νησί πρόσωπα.
Στην κατώτερη κλίμακα κατατάσσονται αποφάσεις, όπως μία της νυν περιφερειάρχη, με ημερομηνία 5 Δεκεμβρίου 2023, για την εκταμίευση επιχορήγησης 0,15 εκατ. ευρώ υπέρ της ξενοδοχειακής επιχείρησης με την ονομασία «Θαλασσοπούλι» και με τον διακριτικό τίτλο «SeaBird», που λειτουργεί στην τοποθεσία Μωραΐτικα και υπέβαλε «σχέδιο εκσυγχρονισμού» της μονάδας της, ύψους 0,47 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον ν. 4399/2016. Είχε αποτύχει επί άλλης περιφερειακής αρχής με άλλο επενδυτικό σχέδιο, τώρα το πέτυχε υποσχόμενη μηδενικές νέες θέσεις εργασίας. Σε αυτή την περιοχή, άλλοι κοπιάζουν πολύ καθώς φαίνεται για να πάρουν το «μερτικό» τους, άλλοι το καταφέρνουν άνετα με την πρώτη, για τα καλά. Με απόφαση του προγενέστερου περιφερειάρχη έτυχε επιχορήγησης 0,52 εκατ. ευρώ, ίσης με το 50% του «επιλέξιμου επενδυτικού κόστους», παρεμφερές «εκσυγχρονιστικό» σχέδιο της εταιρείας «Τρία Αστέρια» για ομώνυμο ξενοδοχείο στα Μωραΐτικα, το οποίο θα δημιουργούσε 1,5 θέσεις εργασίας σε ετήσια βάση. Εκείνη η απόφαση στηρίχθηκε στον «αναπτυξιακό νόμο» 3908/2011, που τον είχε εμπνευστεί το ΠΑΣΟΚ διευρύνοντας τα όρια του αντίστοιχου νόμου 3299/2004 της ΝΔ και τον «κωδικοποίησε» η ΝΔ, διευρύνοντας τα πεδία εφαρμογής και του ν. 4399/2016, με τους ανάλογους νόμους 4864/2021 και 4887/2022.
Αυτές οι - ενδεικτικές από διάφορες απόψεις όσων συμβαίνουν ερήμην μας - «μικρές» επιχορηγήσεις δεν είναι τίποτε, βέβαια, μπροστά σε άλλες που αποφασίστηκαν, όπως θα δούμε προς το τέλος αυτής της ανακοίνωσής μας για την ενημέρωση του λαού, με άλλα ξενοδοχεία στην ίδια νοτιοανατολική περιοχή του νησιού.
Μία ακόμη σχετική ένδειξη παρέχει η απόφαση που έλαβε η νυν περιφερειάρχης στις 14 Φεβρουαρίου 2020, όσον αφορά τη δημιουργία γενικώς ξενοδοχείου 4 αστέρων, στα Μωραΐτικα, από εταιρεία με την επωνυμία «Homotel», πρώην «Βούλγαρη Νικολή», τροποποιώντας ανεπαισθήτως προγενέστερη απόφαση της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων (ΠΙΝ), που τη θεωρούσε «νέα ανεξάρτητη μικρομεσαία επιχείρηση». Η επιχείρηση έχει λαμβάνειν, ως επιχορήγηση, ποσό ύψους 1,18 εκατ. ευρώ.
Η φαντασία των συντακτών των σχετικών νόμων ως προς τι είναι σε θέση να κάνει ακόμη και μια «πολύ μικρή» επιχείρηση, που κάποια στιγμή βέβαια μπορεί να έχει και «μεγάλους» μετόχους, είναι πλούσια.
Στις 30 Μαΐου 2022 εγκρίθηκε επιχορήγηση ύψους 1,12 εκατ. ευρώ προς την «πολύ μικρή» εταιρεία «Design Resorts», για επενδυτικό σχέδιο δημιουργίας ξενοδοχειακής μονάδας 70 δωματίων και 140 κλινών στη θέση Βίγλα, στην περιοχή της Παλαιοκαστρίτσας, με συνολική δαπάνη 3,57 εκατ. ευρώ. Η ίδια «πολύ μικρή», όπως χαρακτηρίζεται, επιχείρηση, δέκα χρόνια νωρίτερα, το 2012, είχε υπαγάγει σε διατάξεις άλλου νόμου πρόγραμμα για την «αναβάθμιση» μονάδας της 50 κλινών στην Παλαιοκαστρίτσα σε πεντάστερη. Το σχέδιο εκείνο ήταν ύψους 3,49 εκατ. ευρώ και είχε εγκριθεί επιχορήγησή του ίση με το 42% του ποσού αυτού, ύψους 1,47 εκατ. ευρώ.
Είναι θαύματα γεμάτο το κερκυραϊκό τουριστικό θαύμα.
Ένα τέτοιο συνέβη και στην περιοχή της Μπενίτσας, όπου με όρους μεγάλης επιβάρυνσης της τσέπης όλων μας «νεκραναστήθηκε» το για χρόνια κλειστό μεγάλο ξενοδοχείο 250 δωματίων και 470 κλινών με την ονομασία «San Stefano». Ονομάζεται πια «Angsana Corfu Resort & Spa» και η λειτουργία του εγκαινιάστηκε με κάθε λαμπρότητα, πριν από λίγους μήνες, από τις τοπικές αρχές, ως μονάδα πολυτελείας. Ο νέος επενδυτικός φορέας δεν χόρταινε τους ύμνους. Εκείνο που δεν εξηγήθηκε είναι ότι η παλαιά ιδιοκτήτρια εταιρεία «Τουριστική Αδελφοί Μάνεση» με τα τεράστια χρέη εδώ κι εκεί φαίνεται να αναβίωσε ως «KLC III Hellas», διεκδικώντας, έναντι «εκσυγχρονιστικού» και «επεκτατικού» επενδυτικού σχεδίου χρονολογούμενου από το έτος 2010, ύψους 34,16 εκατ. ευρώ και ενταγμένου στον ν. 3299/2004, ένα τεράστιο ποσό ως επιχορήγηση. Με αποφάσεις που υπέγραψε το 2021 και το 2022 ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης «νεκραναστήθηκε» νομίμως μια απόφαση του 2010, που ορίζει επιχορήγηση του επενδυτικού φορέα με ποσό 14,35 εκατ. ευρώ. Το σχέδιο υπήχθη σε «θαυματουργή» διάταξη του ν. 4399/2016.
Πέφτουν «βροχή» από τη μία ως την άλλη άκρη της Κέρκυρας «ενισχύσεις» κάθε είδους σε διάφορες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Οι περιφερειακές αρχές της τελευταίας δεκαετίας «τα δίνουν όλα», κατά το κοινώς λεγόμενο, για την «ανάπτυξη», εφαρμόζοντας κι αυτές, όπως και τα αρμόδια υπουργεία, τους σχετικούς νόμους, ενώ αντιτείνουν ότι έχουν έλλειψη κονδυλίων για απαραίτητα έργα δημόσιων υποδομών ακόμη και λίγων χιλιάδων ευρώ. Για «εκσυγχρονισμό» μονάδας της με την ονομασία «Εξοχική Λέσχη στον Κόλπο Αγίου Γεωργίου», στον οικισμό της Αχαράβης, η εταιρεία «Μάρις» εξασφάλισε επιχορήγηση 0,50 εκατ. ευρώ, ίση προς το 42% του αναφερόμενου επενδυτικού κόστους της, έναντι 40% ή ποσού 0,42 εκατ. ευρώ που εξασφάλισε στο παρελθόν για παρόμοιο σχέδιό της η εταιρεία «Κερκυραϊκές Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις Κομιανός», σχετικά με το ξενοδοχείο της «Άστρον» στην πόλη του νησιού. Στο 50,5% του συνολικού ενισχυόμενου κόστους ανήλθε η ανάλογη επιχορήγηση, ύψους 0,54 εκατ. ευρώ, σε ξενοδοχειακό σχέδιο της εταιρείας με την ονομασία «Κ & Ν Σύμβουλοι Ξενοδοχείων» και διακριτικό τίτλο «C Nic Hotels», στην περιοχή της Παλαιοκαστρίτσας.
Στο πλαίσιο της «ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων», τον περασμένο Δεκέμβριο η ΠΙΝ αντάμειψε με φορολογική απαλλαγή ύψους 1,11 εκατ. ευρώ ένα άλλο «εκσυγχρονιστικό» σχέδιο 2,46 εκατ. ευρώ τετράστερης μονάδας στην Παλαιοκαστρίτσα, με αναμενόμενο όφελος μία (1) επιπλέον θέση εργασίας σε ετήσια βάση. Το όνομα αυτής της «πολύ μικρής ή μικρής» επιχείρησης είναι πολύ γνωστό και καθόλου νέο: «Ακρωτήρι Μπητς Παλαιοκαστρίτσας».
Το 2012 μια εταιρεία με την αυτή επωνυμία είχε ολοκληρώσει επενδυτικό σχέδιο ύψους 1,85 εκατ. ευρώ για τον «εκσυγχρονισμό» μονάδας της με 236 κλίνες και την αναβάθμισή της σε τεσσάρων αστέρων, στην ίδια περιοχή, , εισπράττοντας επιχορήγηση ίση με το 42% του ποσού αυτού, ύψους 0,78 εκατ. ευρώ.
Ας είναι καλά οι «δίκαιοι» νόμοι των κυβερνώντων!
Για τη δημιουργία τετράστερου ξενοδοχείου 82 δωματίων, με σχέδιο δαπάνης 5,95 εκατ. ευρώ αυτή τη φορά, η ΠΙΝ ενέκρινε το 2020 συνδυασμένες «γενναίες» επιχορηγήσεις. Το σχετικό σχέδιο της «Ionian Sea Delight» έχει λαμβάνειν, συνδυασμένα, επιχορήγηση 0,89 εκατ. ευρώ και φοροαπαλλαγή 2,29 εκατ. ευρώ.
Για «μικρό» πεντάστερο ξενοδοχείο, με πιθανή δαπάνη 2,88 εκατ. ευρώ, η «πολύ μικρή» ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία (ΙΚΕ) με την επωνυμία «Sea Front» έχει εξασφαλίσει εξάλλου από την ΠΙΝ, με απόφαση του περασμένου Δεκεμβρίου, επιχορήγηση 0,91 εκατ. ευρώ.
Ακριβώς τόσα, δηλαδή 0,91 εκατ. ευρώ, αλλά ως φοροαπαλλαγή, ενέκρινε η ΠΙΝ τον Φεβρουάριο του 2020 υπέρ του τετράστερου ξενοδοχείου «MareBlue Beach Resort», για τον «εκσυγχρονισμό» αυτής της μονάδας ευρύτερου ομίλου, με «επιλέξιμο κόστος» 2,60 εκατ. ευρώ, στην περιοχή Άγιος Σπυρίδων Περίθειας.
Υπάρχουν, φαίνεται, χρήματα πολλά για ποικίλα νόμιμα δώρα, αρκεί να αφορούν επιχειρήσεις. Ξενοδοχειακές εταιρείες μάλλον μικρού μεγέθους, με τις ονομασίες «Ποντικονήσι», «KVB Lands», «Glp Group», «Αλμάρ Ξενοδοχειακή», «Χ. Μοντσενίγος», «Μεσογγή», «Corfu Palma Boutique Hotel», «Nakash» και «Σουίτες Ιονίου», μεταξύ άλλων, έχουν λάβει εγκρίσεις από την ΠΙΝ για «στήριξη» επενδυτικών σχεδιασμών τους, που αφορούν παλαιές και νέες ξενοδοχειακές κλίνες, με μάλλον μικρά ποσά που αθροιζόμενα όμως δεν είναι διόλου αμελητέα και θα μπορούσαν να καλύψουν κάποιες ανάγκες δημόσιων υποδομών στις περιοχές όπου δραστηριοποιούνται. Μπροστά σε άλλες επιχορηγήσεις για «μεγάλους» του κλάδου, όμως, δεν είναι τίποτε!
Πάνω - κάτω παροχές ίσες με το 40% του «επιλέξιμου επενδυτικού κόστους» εγκρίνονται άλλωστε σε όλη την Ελλάδα συχνά, όπως συνέβη και το 2014, επί περιφερειάρχη Σπ. Σπύρου, με μια επιχορήγηση της εταιρείας «Κερκυραϊκή Φιλοξενία» για την ποιοτική «αναβάθμιση» ξενοδοχείου της στον Άγιο Ιωάννη Περιστερών, με αναφερόμενο κόστος 1,64 εκατ. ευρώ. Η ΠΙΝ της εξασφάλισε το 40% του ποσού, δηλαδή 0,66 εκατ. ευρώ, «με τη μορφή της επιχορήγησης και της φορολογικής απαλλαγής», συνδυασμένα.
Στις 15 Νοεμβρίου 2022 εγκρίθηκε από τις κρατικές αρχές της Αθήνας επιχορήγηση ύψους 2,37 εκατ. ευρώ, ως «ζεστό χρήμα», σε μιαν άλλη «πολύ μικρή» εταιρεία «υπό σύσταση», με την επωνυμία «Helios Partners ΙΚΕ», για «τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση», με πιθανό κόστος 7,51 εκατ. ευρώ, άλλου ξενοδοχείου, με 109 δωμάτια, επίσης στον Άγιο Ιωάννη Περιστερών. Λαμβάνει μπόλικο «ζεστό χρήμα» διότι, λέει, κρίθηκε «πολύ μικρή και μικρή» και, συνεπώς, άξια να τη βοηθήσουμε όλοι μας αρκούντως, τουλάχιστον μέχρι να «συγκινηθεί» κανένας μεγάλος όμιλος και να τη συνδράμει! Έχουν αλλάξει τόσο τα πράγματα, ώστε λιλιπούτειες εταιρείες είναι σε θέση να κάνουν επενδύσεις τόσων εκατομμυρίων, προφανώς στο πλαίσιο του τουριστικού θαύματος!
Μια άλλη «πολύ μικρή» ομοειδής εταιρεία, με την επωνυμία «Loggos Estate ΙΚΕ», κρίθηκε, παρά το μέγεθός της αυτό, μαγικά ικανή να υλοποιήσει επένδυση για πεντάστερο ξενοδοχείο τύπου επιπλωμένων διαμερισμάτων στη θέση Λιβάδι στους Παξούς, δαπανώντας 6,13 εκατ. ευρώ. Τις 12 Δεκεμβρίου 2022 εξασφάλισε επιχορήγηση ίση με το 45% του ποσού αυτού, ύψους 2,76 εκατ. ευρώ.
Άλλοι, μεγάλοι του κλάδου, «συγκινούνται» περισσότερο, καθώς φαίνεται, με τις φοροαπαλλαγές. Το ίσως πολυτελέστερο ξενοδοχείο του νησιού, δηλαδή το «Corfu Imperial» γνωστού κορυφαίου ομίλου, στην τοποθεσία Κομμένο, προτίμησε μια φορολογική απαλλαγή άνω των 2 εκατ. ευρώ προ πενταετίας, εντάσσοντας σε «αναπτυξιακό νόμο» επενδυτικό σχέδιο ύψους 9 εκατ. ευρώ. Την απαλλαγή έλαβε η ιδιοκτήτρια επιχείρηση «Εταιρεία Τουριστικής Αναπτύξεως Φαίαξ» δια χειρός του αρμόδιου τότε υπουργού κ. Δραγασάκη τις 31 Οκτωβρίου 2018. Μία επιπλέον θέση εργασίας, που υποσχόταν όλη κι όλη το σχέδιο για κάποιον Κερκυραίο, προφανώς κρίθηκε άξια παροχής φοροαπαλλαγής ύψους 2,25 εκατ. ευρώ.
Κάτι ανάλογο αποφασίστηκε στις 29 Ιουλίου 2021, πάλι με περίπτωση προσθήκης μίας μόνο θέσης εργασίας, για τον «εκσυγχρονισμό» τετράστερου ξενοδοχείου 180 δωματίων και 364 κλινών σε τοποθεσία του πρώην Δήμου Εσπερίων, υπέρ εταιρείας με την ονομασία «Bolentaco». Έναντι πρόβλεψης «επιλέξιμου επενδυτικού κόστους» 5,20 εκατ. ευρώ, χορηγήθηκε φορολογική απαλλαγή ύψους 2,34 εκατ. ευρώ. Αυτή την απόφαση την υπέγραψε, αντί του καθημερινού υποστηρικτή της «δικαιοσύνης» στα κανάλια υπουργού κ. Γεωργιάδη, ο επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παναγιώτης Λαμπρινός.
Λίγο αργότερα, στις 21 Οκτωβρίου 2022, το υπουργείο του κ. Λαμπρινού ενημέρωσε την Α' ΔΟΥ Κέρκυρας ότι η επιχείρηση «Γεώργιος Μεταξάς Ξενοδοχειακή και Τουριστική», με τον διακριτικό τίτλο «Golden Mare», απολαμβάνει κίνητρα «πολύ μικρής και μικρής» επιχείρησης, βάσει του ν. 4399/2016, καθώς υλοποιεί επενδυτικό σχέδιο επέκτασης τετράστερου ξενοδοχείου σε 163 δωματίων και 414 κλινών, εκτιμώμενου κόστους 8,34 εκατ. ευρώ, στην τοποθεσία Μπαρμπάτι. Εγκρίθηκε επιχορήγησή της με ποσό 2,66 εκατ. ευρώ.
Δεν λείπει από τις λίστες των επιχορηγούμενων επενδύσεων καμία σχεδόν από τις μεγαλύτερες μονάδες του νησιού.
Η πιο γνωστή «Γκρεκοτέλ», για «εκσυγχρονιστικό» σχέδιο ύψους 6,76 εκατ. ευρώ, που αφορούσε πολύ μεγάλο ξενοδοχείο της επίσης στη βορειοανατολική Κέρκυρα, είχε εξασφαλίσει απόφαση «ενίσχυσης» ύψους 2,03 εκατ. ευρώ, βάσει του ν. 3908/2011, συγχρόνως «με τη μορφή της επιχορήγησης και της φορολογικής απαλλαγής».
Ενισχύεται φυσικά από τις τσέπες μας και η... εξωστρέφεια κερκυραϊκών ξενοδοχείων, όταν αυτή εκδηλώνεται με τη μορφή της δημιουργίας νέων ξενοδοχείων εκτός Κέρκυρας.
Στις 16 Μαρτίου 2020 η εταιρεία «Marbella», που λειτουργεί μεγάλες μονάδες στον Άγιο Ιωάννη Περιστερών, έλαβε από το υπό τον κ. Γεωργιάδη υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων φορολογική απαλλαγή, ύψους 5 εκατ. ευρώ, για την απόφασή της να προχωρήσει σε «εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση» ξενοδοχείου της στη γειτονική Θεσπρωτία, δαπανώντας πιθανώς 12,89 εκατ. ευρώ. Τη σχετική απόφαση υπέγραψε ο αρμόδιος διευθυντής κ. Λαμπρινός. Το ίδιο πρόσωπο τις 4 Ιανουαρίου 2023 υπέγραψε απόφαση πιστοποίησης της ολοκλήρωσης προηγούμενων επενδύσεων της επιχείρησης επί κερκυραϊκού εδάφους. Τις 2 Αυγούστου 2018 είχαν υπογραφεί δύο διαφορετικές αποφάσεις για την επιχορήγηση ισάριθμων επενδυτικών σχεδίων της επιχείρησης, που αφορούσαν τις μονάδες της στην Κέρκυρα. Το ένα, με εκτιμώμενο κόστος 6,91 εκατ. ευρώ, αναφερόταν σε «εκσυγχρονισμό, αναβάθμιση σε πέντε αστέρων και επέκταση κατά 14 δωμάτια» μιας από τις μονάδες της με δυναμικότητα 60 δωματίων, ενώ το άλλο, με πιθανό κόστος 4,44 εκατ. ευρώ, αναφερόταν σε «εκσυγχρονισμό 70 δωματίων» άλλης επιμέρους μονάδας της. Έναντι αυτών της χορηγήθηκαν δύο φορολογικές απαλλαγές συνολικής αξίας 3,97 εκατ. ευρώ, δια χειρός του τότε αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης κ. Χαρίτση.
Κάπως έτσι, στις 4 Δεκεμβρίου 2108 η εταιρεία «Κάβο Γκρέκο Διακοπές Ελλάς», που εδρεύει στην τοποθεσία Γιμάρι και εκμεταλλεύεται το μεγάλο ξενοδοχείο «Nissaki Beach», έλαβε από την... Περιφέρεια Αττικής φορολογική απαλλαγή 0,29 εκατ. ευρώ για επενδυτικό σχέδιό της που αφορούσε το αθηναϊκό ξενοδοχείο «Alassia Hotel». Πενήντα μέρες αργότερα, στις 25 Ιανουαρίου 2019, τη σκυτάλη πήρε ο κ. Γαλιατσάτος στην Κέρκυρα. Η ΠΙΝ χορήγησε στην επιχείρηση, για επενδυτικό σχέδιο «εκσυγχρονισμού» της μονάδας «Nissaki Beach», με «επιλέξιμο κόστος» 2,86 εκατ. ευρώ, φορολογική απαλλαγή 1 εκατ. ευρώ. Το συγκεκριμένο σχέδιο, που κρίθηκε άξιο τέτοιου προνομίου, αυξάνει τις θέσεις εργασίας σε ετήσια βάση, όπως αναφέρεται ρητά, κατά μισή θέση!
Εκείνη την περίοδο, για την ακρίβεια στις 31 Οκτωβρίου 2018, στην Αθήνα ο υπουργός κ. Δραγασάκης υπέγραψε απόφαση με την οποία παρέχεται στην εταιρεία «Τουριστικές Επιχειρήσεις Ιωάννης Πέρρος» με τον διακριτικό τίτλο «Sugar», για επένδυση δημιουργίας τετράστερης μονάδας στο Σιδάρι, με «ενισχυόμενο κόστος» 3,97 εκατ. ευρώ, «γλυκιά» επιδότηση ύψους 1,25 εκατ. ευρώ
Οι διάδοχοί του στο αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης τον προπερασμένο Μάρτιο, συγκεκριμένα στις 28 Μαρτίου 2022, πιστοποίησαν το «καλώς έχει» με πολύ παλαιότερο «εκσυγχρονιστικό» επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας «Ροδόσταμο». Αφορούσε ξενοδοχείο 115 δωματίων και 221 κλινών στην τοποθεσία Κομμένο του πρώην Δήμου Φαιάκων, με «ενισχυόμενο κόστος» 9,32 εκατ. ευρώ, αν και μάλλον αφορούσε και τη μείωση της δυναμικότητάς της σε κλίνες. Πέραν δανείου άνω των 3 εκατ. ευρώ που έλαβε από Τράπεζα, η επιχείρηση επιχορηγήθηκε - νομίμως κι αυτή βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας - με το 42% του προαναφερθέντος ποσού, δηλαδή με δωρεάν χρήμα ύψους 3,91 εκατ. ευρώ.
Για άλλο επενδυτικό σχέδιο στη νοτιοδυτική Κέρκυρα, που αφορούσε πεντάστερη μονάδα 49 δωματίων και 99 κλινών, με «ενισχυόμενο κόστος» 4,96 εκατ. ευρώ, που επίσης είχε υπαχθεί στον «αναπτυξιακό» νόμο 3908/2011, η εταιρεία «Ξενοδοχειακή Άγιος Γεώργιος» είχε εξασφαλίσει φορολογική απαλλαγή ύψους 2,48 εκατ. ευρώ. Ίση, δηλαδή προς το 50% του σχετικού κόστους.
Ειδικότερα αυτές οι νέες φορολογικές απαλλαγές, σε συνδυασμό με τη μείωση του συντελεστή φορολόγησης των υψηλών κερδών και το ότι στις μεγάλες επιχειρήσεις έχει δοθεί η δυνατότητα να λογιστικοποιούν υπεραποσβέσεις, καθώς και να δικαιολογούν ποικίλες αμοιβές υπέρ συγγενικών εταιρειών του εξωτερικού, σημαίνουν στην πραγματικότητα πως αρκετές εταιρείες δεν πρόκειται να πληρώσουν ούτε ένα ευρώ για φόρο εισοδήματος πριν από το... 2040 ή το 2050!
Η ροή εξάλλου των επιχορηγήσεων σε ξενοδοχειακά ταμεία με τη μορφή του δωρεάν «ζεστού χρήματος», ενώ πετσοκόβονταν μισθοί και συντάξεις, συνεχιζόταν απρόσκοπτα στα χρόνια των τριών μνημονίων, με βάση προϋπάρχουσες και νέες αποφάσεις, τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο, εν ονόματι της «συνέχειας του κράτους».
Τα χρόνια 2010 - 2013 η πολύ γνωστή εταιρεία «Aquis Hotels & Resorts» εξασφάλισε ανανεωμένες πιστοποιήσεις για επιχορηγήσεις συνολικού ύψους 6,82 εκατ. ευρώ, ίσες προς το 42% του «ενισχυόμενου κόστους» δύο διαφορετικών επενδυτικών σχεδίων «εκσυγχρονισμού» πολυτελών ξενοδοχείων της Κέρκυρας, με αποφάσεις που υπέγραψαν διαδοχικά οι αναπληρωτές υπουργοί οικονομικών υπουργείων Παναγιώτης Ρήγας, Θανάσης Μωραΐτης και Νότης Μηταράκης του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Η μία ήταν ύψους 2,14 εκατ. ευρώ και αφορούσε το ξενοδοχείο «Pelekas Beach» στον Κοντό Γυαλό του πρώην Δήμου Αχιλλείων, ενώ η άλλη, ύψους 4,68 εκατ. ευρώ, αφορούσε το ξενοδοχείο «Άγιος Γόρδιος» στην ίδια περιοχή.
Σε μια παρόμοια απόφαση της ΠΙΝ το έτος 2012, που αφορούσε τη διάθεση επιχορήγησης ύψους 0,53 εκατ. ευρώ σε εταιρεία για σχέδια «εκσυγχρονισμού» των ξενοδοχείων της «Αλέξανδρος» στην τοποθεσία Πέραμα και «Πόπη» στην τοποθεσία Γουβιά, προσδιορίζονταν ως εξής, σε ποσοστιαία βάση, οι πηγές χρηματοδότησης της δημιουργίας ή της ανακαίνισης και της επέκτασης των ξενοδοχειακών μονάδων σε γενικές γραμμές: 40% πόροι προερχόμενοι από κρατικές επιχορηγήσεις διαφόρων μορφών, 35% πόροι προερχόμενοι από τραπεζικά δάνεια μακροπρόθεσμου χαρακτήρα από τις παχυλά ενισχυόμενες βέβαια από το κράτος Τράπεζες και... το υπόλοιπο 25% από πόρους που εισφέρει - για την ακρίβεια, που έχει την υποχρέωση να εισφέρει για ορισμένο χρονικό διάστημα αλλά δικαιούνται στη συνέχεια να αποσύρει - ο επενδυτικός φορέας. Η συγκεκριμένη απόφαση αφορούσε εταιρεία με την επωνυμία «Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις Τσιριγκάκης», στηριζόταν σε σχετικές προβλέψεις των «αναπτυξιακών νόμων» 3299/2004 και 3908/2011 και υπογραφόταν από τον τότε περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων κ. Σπύρου .
Οι προβλέψεις των «αναπτυξιακών νόμων» επιτρέπουν σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και πιο εκτεταμένη «γενναιοδωρία».
Σε κάθε περίπτωση δεν είναι αβάσιμη η άποψη όσων θεωρούν ότι, στην πραγματικότητα, ο μεγαλύτερος χρηματοδότης και «αφανής μέτοχος» των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, τόσο των πολύ μεγάλων όσο και αρκετών μικρότερων, είναι ο ίδιος ο λαός.
Στις 29 Ιανουαρίου 2013 ο τότε επικεφαλής της ΠΙΝ υπέγραψε απόφαση με την οποία, βάσει του ν. 3299/2004, η επιχείρηση «Παμβώτις Ξενοδοχειακή» εξασφάλισε για τον εκσυγχρονισμό του ξενοδοχείου της «Coral», στην τοποθεσία Ρόδα του πρώην Δήμου Θιναλίων, επιχορήγηση ύψους 0,50 εκατ. ευρώ, ίση προς το 42% του επενδυτικού σχεδίου της.
Σύμφωνα με άλλη απόφαση που έλαβε η ΠΙΝ εκείνη την περίοδο, σχετικά με επένδυση εκτιμώμενου ύψους 1,01 εκατ. ευρώ της εταιρείας «Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις Ύψου» για τον εκσυγχρονισμό του ξενοδοχείου της «Ναυτίλος», στην τοποθεσία Μπαρμπάτι, ως συνήθεις πηγές χρηματοδότησης αναφέρονταν κατά 40% η κρατική επιχορήγηση, κατά 34% ο δανεισμός και κατά το υπόλοιπο 26% η εισφορά των επενδυτών.
Στις μέρες μας ποικίλλουν πια, με σειρά κριτηρίων που συνεκτιμώνται και συναρτώνται, μεταξύ άλλων, με τη μορφή της «ενίσχυσης» που ζητείται ή επιλέγεται και το είδος του επενδυτικού σχεδίου, τα ποσοστά των επιχορηγήσεων που εγκρίνουν είτε το υπουργείο Ανάπτυξης είτε η ίδια η ΠΙΝ.
Σε κάθε περίπτωση υπερβαίνουν το 30% του κόστους των επενδυτικών σχεδίων που πρότειναν για «ενίσχυση», οι επιχορηγήσεις που εξασφάλισαν το 2020 από την ΠΙΝ αρκετές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων η «Τζένεσις Ξενοδοχειακή» για νέα μονάδα στη Γλυφάδα του πρώην Δήμου Παρελίων, «Δεμπόνος» για επέκταση της μονάδας «Art Hotel Debono» στην περιοχή Γουβιά, καθώς και μια «υπό σύσταση» εταιρεία για νέα μονάδα στην τοποθεσία Άγιος Παντελήμονας του πρώην Δήμου Θιναλίων.
Στο «πνεύμα» του 40% άλλωστε το υπουργείο Ανάπτυξης, δια χειρός του κ. Λαμπρινού, στις 2 Νοεμβρίου 2021 εξασφάλισε επιχορήγηση ύψους 1,20 εκατ. ευρώ υπέρ της εταιρείας «Ο Γιαλός Τουριστική & Ξενοδοχειακή», με έδρα στη Δημοτική Ενότητα Κασσωπαίων, εγκρίνοντας την ένταξη σε σχετικό νόμο επενδυτικού σχεδίου της, ύψους 3 εκατ. ευρώ, για νέο τετράστερο ξενοδοχείο της στη... Σαντορίνη. Την ίδια μέρα με άλλη απόφασή του το ίδιο υπουργείο, ίσως επειδή ευνοεί τη δημιουργία πολυτελών μονάδων, ενέκρινε για «ενίσχυση» σχέδιο αθηναϊκής «υπό σύσταση» εταιρείας, άνευ λοιπών στοιχείων, που αφορά στη δημιουργία μονάδας τριών αστέρων με 132 κλίνες στο Νησάκι της Δημοτικής Ενότητας Κασσωπαίων, προβλέποντας επιχορήγηση ύψους 1,08 εκατ. ευρώ, ίση με το 31,5% του συνολικού αναφερόμενου επενδυτικού κόστους. Υψηλή βέβαια και αυτή, ωστόσο όσο πιο πολλά τα «αστέρια» τόσο πιο πολλά μάλλον και τα «δώρα» από τους φόρους μας.
Στα ίδια όρια του 31,5%, σε ποσοστιαία βάση, είχε κινηθεί και μια απόφαση για επιχορήγηση της δημιουργίας ξενοδοχείου τριών αστέρων, που είχε υπογράψει στις 8 Νοεμβρίου 2018 ο τότε υπουργός κ. Δραγασάκης, εγκρίνοντας επιχορήγηση ύψους 0,68 εκατ. ευρώ για ανάλογο σχέδιο μιας «υπό σύσταση» εταιρείας με έδρα στον οικισμό Παραμόνας.
Δεν θα ήταν δυνατόν να εξαιρεθεί από όλον αυτό τον πακτωλό χρημάτων για την «ανάπτυξη της Κέρκυρας» ο «φίλος του νησιού», όπως μας τον παρουσιάζουν, πρώην εμίρης του Κατάρ. Καταξοδεύτηκε, όπως ακούμε εδώ και λίγα χρόνια, για να ανακαινίσει το «Domes Miramare», που απέκτησε, στον οικισμό Μωραΐτικα.
Χρόνια δούλευε για τον σκοπό αυτό η επιχείρηση που είχε λόγους να επιλέξει, δηλαδή η στελεχωμένη από Άραβες εταιρεία «Pima - Mar» που καταφανώς συνδέεται με την οικογένειά του και έχει κατοχυρωμένα «δικαιώματα» στο πολυτελές ξενοδοχείο του, χωρίς ο ίδιος, ωστόσο, να εμφανίζεται στο πολυδαίδαλο ιδιοκτησιακό νομικό καθεστώς του ξενοδοχείου.
Με κρατικές αποφάσεις, που ελήφθησαν επί κυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ το 2014 με την υπογραφή του τότε υφυπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Νότη Μηταράκη και υλοποιήθηκαν στη συνέχεια περαιτέρω, εντάχθηκαν σε «αναπτυξιακούς νόμους» δύο επενδυτικά σχέδια της «Pima - Mar», με αντικείμενο «τον εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακών μονάδων στα Μωραΐτικα Κέρκυρας», χωρίς να γίνεται λόγος στην επωνυμία του ξενοδοχειακού συγκροτήματος που αφορούσαν. Με τις ίδιες αποφάσεις καθορίστηκαν σαφείς μεγάλες επιχορηγήσεις, με «ζεστό χρήμα»: Συνολικά 11,98 εκατ. ευρώ.
Η πρώτη απόφαση φέρει ημερομηνία 28 Μαΐου 2014. Αναφέρεται σε ξενοδοχειακό επενδυτικό σχέδιο της «Pima - Mar» στην περιοχή Μωραΐτικα Κέρκυρας, με «επιλέξιμο και ενισχυόμενο κόστος» ύψους 12,18 εκατ. ευρώ. Καθόρισε επιχορήγηση της «Pima - Mar», βάσει του ν. 3908/2011, με ποσό ίσο προς το 50% του εν λόγω κόστους, ύψους 6,09 εκατ. ευρώ.
Η δεύτερη απόφαση φέρει ημερομηνία 28 Ιουλίου 2014. Αναφέρεται σε ξενοδοχειακό επενδυτικό σχέδιο της «Pima - Mar» στην περιοχή Μωραΐτικα Κέρκυρας, με «επιλέξιμο και ενισχυόμενο κόστος» ύψους 9,78 εκατ. ευρώ. Καθόρισε επιχορήγηση της «Pima - Mar», βάσει του ν. 3908/2011, με ποσό ίσο προς το 50% του εν λόγω κόστους, ύψους 4,89 εκατ. ευρώ.
Η πρώτη εκταμίευση των επιχορηγήσεων αυτών αποφασίστηκε το 2017, με απόφαση που υπέγραψε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Αλέξανδρος Χαρίτσης.
Δεν αμφιβάλλουμε ότι όλα όσα αναφέραμε και... ζαλίζουν, συμβαίνουν νομίμως. Η κριτική μας δεν στρέφεται υπέρ ή κατά συγκεκριμένων επιχειρήσεων ή επίσημων φορέων και συγκεκριμένων προσώπων. Ευθύνεται, πιστεύουμε, το νομοθετικό καθεστώς που παρέχει, εν ονόματι της ανάπτυξης, φορολογική ασυλία και δωρεάν χρήμα στους λίγους, από τις τσέπες του λαού, όπως τους παρέχει εμπράκτως και επιδοτούμενα από τον λαό πάμφθηνα και τεράστια δάνεια που συχνά γίνονται δανεικά και αγύριστα, καθώς και το γνωστό πλέγμα αντεργατικών νόμων για να εξασφαλίζουν υπερεκμετάλλευση των εργαζομένων και να καρπώνονται τη «μερίδα του λέοντος» της τουριστικής ανάπτυξης. Αν υποθέσουμε ότι τα «κίνητρα» αυτού του είδους κάποτε είχαν μια λογική, η όποια ευρύτερη χρησιμότητά τους έχει παύσει προ πολλού. Στις συνθήκες της έκρηξης της κοινωνικής αδικίας, εξυπηρετούν μόνο την έντασή της και σημαίνουν νέα βάρη για τους πολλούς. Προφανώς μόνον ως πολιτική υποκρισία μπορεί να θεωρηθεί η στάση όσων πολιτικών προσώπων μιλούν (και) στο νησί μας για δικαιοσύνη ενώ υποστηρίζουν, αποκρύπτοντάς το μάλιστα από τον λαό τελείως, αυτό το καθεστώς των τόσων προνομίων υπέρ λίγων, από τις τσέπες των πολλών.
ΟΡΦΕΑΣ ΡΙΤΣΟΣ