Την άμεση παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκάλεσαν οι καταγγελίες πολιτών, που ανέδειξε προ ημερών το «corfupress.com», για την παράλληλη περικοπή εκπτώσεων και προσαρμογή τιμολογιακής πολιτικής στην πορθμειακή γραμμή Κέρκυρα - Ηγουμενίτσα εκ μέρους των ακτοπλοϊκών εταιρειών, για την οποία είχαν προηγηθεί ποικίλες τοποθετήσεις για σχετικά θέματα από την πλευρά της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση» στον χώρο της Τοπικής Διοίκησης και της κερκυραϊκής Οργάνωσης του ΚΚΕ.
Για ακόμα μία χρονιά, ως γνωστόν, οι τιμές στα δρομολόγια της γραμμής τον μήνα Αύγουστο ακριβαίνουν, ενώ η κυβέρνηση φιλολογεί για «εκπτωτικά πακέτα» εκ μέρους των ακτοπλοϊκών εταιρειών της χώρας
Κατόπιν σχετικής έρευνας για την ακολουθητέα εκ μέρους τους πολιτική τιμών, σύμφωνα με αυτές που οι ίδιες δηλώνουν, προκύπτει κατά την Επιτροπή ότι όντως η πολιτική τους και μετά την παροχή «εκπτώσεων» καταλήγει σε «παρόμοιες τελικές τιμές», ενώ αυτές εκκινούν «επί παρόμοιων αρχικών τιμών».
Η παρέμβασή της, μετά και από επώνυμη ενημέρωσή της από δημότη της Κέρκυρας και φίλο της «Λαϊκής Συσπείρωσης» για τα σχετικά δημοσιεύματα και τη δημόσια τοποθέτηση μεγάλης εταιρείας της γραμμής επ' αυτών, ολοκληρώθηκε σε αυτή τη φάση - όπως πιστοποιεί και το πιο πάνω δημοσιευόμενο έγγραφό της από το οποίο έχουν παραλειφθεί στοιχεία του αποδέκτη - τις 27 Ιουλίου, με τα προκαταρκτικά συμπεράσματά της.
Συνέχεια θα υπάρξει, σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο, εφόσον προκύψουν στοιχεία για επαναλαμβανόμενη εκ μέρους των ακτοπλοϊκών εταιρειών εφαρμογή «εναρμονισμένων πρακτικών» - που υπερβαίνουν επιτρεπόμενες συμπτώσεις τιμών οφειλόμενες σε ανταγωνιστικές τιμολογιακές «προσαρμογές» - ανάλογων εκείνων που είχαν οδηγήσει την Επιτροπή στην επιβολή προστίμων τα τέλη του 2021.
Στο έγγραφο της ανεξάρτητης Αρχής, αρμόδιας για την τήρηση «κανόνων ελεύθερου ανταγωνισμού» στην αγορά, παρατίθεται πίνακας με τις επίμαχες τιμές που έχουν ορίσει οι δύο κοινοπραξίες πλοίων για τα δρομολόγιά τους στη γραμμή Κέρκυρα - Ηγουμενίτσα και Ηγουμενίτσα - Κέρκυρα, με βάση κρατήσεις για τον τρέχοντα μήνα Αύγουστο 2023.
Στο ίδιο έγγραφο, το οποίο υπογράφεται από τη γενική διευθύντρια της Επιτροπής Αθανασία Γαβαλά, αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Παρατηρείται ότι οι εκπτώσεις των δύο κοινοπραξιών κυμαίνονται μεταξύ 22,6%και 25% και εφαρμόζονται επί παρόμοιων αρχικών τιμών, καταλήγοντας σε παρόμοιες τελικές τιμές 77,3 και 77,9 ευρώ αντίστοιχα».
Σημειώνεται, επίσης, ότι τον Δεκέμβριο του 2021, με την υπ' αριθ. 759/2021 απόφασή της, η Επιτροπή είχε διαπιστώσει πως οι δύο κοινοπραξίες πλοίων της γραμμής είχαν προβεί σε απαγορευμένες «εναρμονισμένες πρακτικές» καθορισμού των τιμών στη συγκεκριμένη τέταρτη μεγαλύτερη, όπως την είχε αξιολογήσει, πορθμειακή γραμμή της χώρας. Όπως αναφέρει, είχε επιβάλει πρόστιμα της τάξεως των 325.000 ευρώ στις δύο κοινοπραξίες «Kerkyra Lines» και «Kerkyra Seaways».
Οι κατηγορούμενες επιχειρήσεις είχαν αποδεχθεί τότε την ενοχή τους και η σχετική απόφαση της Επιτροπής μείωσε σημαντικά το ύψος των αρχικά προβλεπόμενων πολύ υψηλότερων προστίμων, σύμφωνα με «διαδικασία διευθέτησης» που συνοδεύτηκε με την ανάληψη συγκεκριμένων υποχρεώσεων, εκ μέρους των εταιρειών, για την αποφυγή νέων «εναρμονισμένων πρακτικών» στο μέλλον.
Στο έγγραφό της η Επιτροπή Ανταγωνισμού κάνει σαφές ότι αξιολογεί και διατηρεί κάθε σχετική πληροφορία και επιφυλάσσεται για ενδεχόμενη νέα αυτεπάγγελτη σχετική έρευνα.
Εν τω μεταξύ, πάλι για θέμα της ίδιας πορθμειακής γραμμής, έχει εγερθεί ζήτημα αρμοδιότητας του τοπικού Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, με πρωτοβουλία ναυτεργατικών σωματείων πανελλήνιας δομής.
Συγκεκριμένα, με κοινή ανακοίνωσή τους τα εδρεύοντα στον Πειραιά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και ΠΕΕΜΑΓΕΝ, που εκπροσωπούν διαφορετικές ειδικότητες εργαζομένων στα πλοία, ζητούν «να παρθούν μέτρα για την ασφαλή διαβίωση των ναυτεργατών» που εργάζονται σε - κατονομαζόμενο στην ανακοίνωση - γνωστό μεγάλο πλοίο της μίας εκ των δύο κοινοπραξιών της γραμμής. Όπως αναφέρουν, το πλήρωμα υποχρεώνεται σε διαμονή στο πλοίο, χωρίς να υπάρχουν στο ελάχιστο οι κατάλληλες προδιαγραφές ενδιαίτησης». Πιο συγκεκριμένα «όταν το πλοίο διανυκτερεύει στο λιμάνι, η ηλεκτροδότησή του από τη στεριά είναι ελάχιστη και καλύπτει μόνο το φωτισμό. Οι ναυτεργάτες διανυκτερεύουν σε άθλιες συνθήκες, χωρίς να τους παρέχονται τα στοιχειώδη, όπως νερό για τις τουαλέτες και η δυνατότητα να κάνουν μπάνιο. Οι καμπίνες είναι σαν κλουβιά, χωρίς κλιματισμό και εξαερισμό και μάλιστα σε συνθήκες καύσωνα. Αποτέλεσμα της στοιχειώδους ηλεκτροδότησης είναι ακόμα και η πυρανίχνευση, να είναι εκτός λειτουργίας, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια και τη ζωή του πληρώματος».
Προσθέτουν - πάνω εικόνα από διαδήλωση ναυτεργατών της Κέρκυρας - πως το πλοίο είναι κατασκευής 1989, διαθέτει πιστοποιητικό UMC και η λειτουργία του, λόγω αυτού του πιστοποιητικού, υπήχθη σε διατάξεις δύο υπουργικών αποφάσεων των ετών 2018 και 2022 για μείωση των εργατικών συνθέσεων του μηχανοστασίου. «Αποτέλεσμα είναι», όπως αναφέρεται στην κοινή ανακοίνωση των τριών ναυτεργατικών σωματείων με την οποία ζητείται παρέμβαση και των αρμόδιων αρχών του υπουργείου Ναυτιλίας για την κατάργηση των αποφάσεων που προαναφέρθηκαν, «η μειωμένη οργανική σύνθεση του μηχανοστασίου να βάζει σε κίνδυνο την ασφάλεια των ναυτεργατών, λόγω εντατικοποίησης της εργασίας τους, που πολλές φορές φτάνει και τις 12 ώρες καθημερινά».
Δεν ξενίζει, βέβαια, η επίμονη - και συνένοχη - σιωπή ή... ευγενική ανοχή των αρχών της Κέρκυρας και της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, καθώς και των τοπικών βουλευτών της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, γύρω από όλα τα σχετικά ζητήματα.
Το αιτήματα, ωστόσο, να αποσπαστούν καλύτερες τιμές και να γίνουν σεβαστά τα δικαιώματα των ανθρώπων που λειτουργούν την ακτοπλοϊκή γραμμή παραμένουν και δεν πρόκειται να κοπάσουν, συμπεριλαμβανομένων προφανώς και δράσεων που θα θέτουν τόσο την κυβέρνηση και τις τοπικές αρχές όσο και την Επιτροπή Ανταγωνισμού ενώπιον των ευθυνών τους.
Ένας νέος φάκελος με πολλά και ποικίλα στοιχεία γύρω από όλα αυτά - πιο πάνω εικόνα από την επίσκεψη εκπροσώπων της τοπικής Οργάνωσης του ΚΚΕ στο λιμάνι της πόλης και στους καταπέλτες και στους χώρους των πλοίων «Corfu Spirit», «Ελένη», «Αγία Θεοδώρα», «Άνω χώρα ΙΙ» και «Ερμής», τον περασμένο Φεβρουάριο, σε ένδειξη υποστήριξης σε απεργιακό αγώνα των Κερκυραίων ναυτεργατών της γραμμής - ήδη σχηματίζεται.
Σύμφωνα με την Τομεακή Επιτροπή Κέρκυρας του ΚΚΕ, ως γνωστόν, επιβάλλεται άμεση μείωση των τιμών των δρομολογίων.
Ας θυμίσουμε εδώ και τι είχε επισημάνει τον Ιούλιο του 2022 σε ανακοίνωσή της, όταν οι εφοπλιστές προχώρησαν σε μεγάλες αυξήσεις των τιμών: «Σε μια περίοδο που η εργατική - λαϊκή οικογένεια βλέπει το εισόδημά της να χάνεται μέσα από τα χέρια της λόγω της ακρίβειας στα είδη πρώτης ανάγκης, στα καύσιμα και την ενέργεια, κάποιοι δεν χάνουν ευκαιρία να μετρούν διαρκώς αύξηση στα κέρδη τους. Αυτό ακριβώς συμβαίνει με την τεράστια αύξηση, κατά 50%, στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που αποφάσισαν οι εφοπλιστές στη γραμμή Κέρκυρα – Ηγουμενίτσα, σε μία χρονική περίοδο μάλιστα που το νησί της Κέρκυρας κυριολεκτικά "βουλιάζει" από τους τουρίστες».
Επίσης το ίδιο χρονικό διάστημα η «Λαϊκή Συσπείρωση Ιονίων Νήσων» είχε τονίσει, μεταξύ άλλων, σε παρέμβασή της στην Περιφέρεια (ΠΙΝ), ότι αυτό συνέβαινε παρά τις κάποιες χρηματικές ποινές που είχαν επιβληθεί στις εταιρείες της γραμμής από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, προσθέτοντας: «Να θυμηθούμε επίσης, ότι κατά την περίοδο της πανδημίας οι εφοπλιστές μείωσαν τα δρομολόγια αφήνοντας αποκλεισμένους τους νησιώτες, αλλά και ότι κατά την περίοδο που έπεφτε η τιμή του πετρελαίου καμία μείωση εισιτηρίων δεν είχαμε, ούτε καλύτερες συνθήκες εργασίας για τους ναυτεργάτες. Είναι αναγκασμένοι οι ναυτεργάτες στις γραμμές να δουλεύουν όλη τη μέρα και τη νύχτα στα πλοία, χωρίς ρεπό, με την εντατικοποίηση και την εξουθένωση των εργαζομένων να έχει χτυπήσει "κόκκινο". Οι ευθύνες της σημερινής, αλλά και των προηγούμενων κυβερνήσεων, είναι τεράστιες, αφού η πολιτική τους δίνει αέρα και θράσος στους εφοπλιστές να βάζουν φωτιά στα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και να μετατρέπουν σε είδος πολυτελείας την μετακίνηση των νησιωτών και των επισκεπτών, την ίδια στιγμή μάλιστα που εισπράττουν εκατομμύρια και απολαμβάνουν μία σειρά προνομίων και φοροαπαλλαγών. Τόσο οι κυβερνήσεις (ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ) όσο και η Τοπική Διοίκηση διαχρονικά, έχουν ανοίξει την πόρτα διάπλατα στις αξιώσεις των εφοπλιστών και τους έχουν αφήσει ανεξέλεγκτο το πεδίο της κερδοφορίας σε βάρος των κατοίκων των νησιών μας, υιοθετώντας την άποψη ότι "δικά τους είναι τα καράβια και ότι θέλουν θα κάνουν...". Είναι ενδεικτική η εκκωφαντική αφωνία όλων των δημοτικών αρχών μέχρι σήμερα, στις καταργήσεις δρομολογίων, στις σημαντικές αυξητικές ανατιμήσεις στα εισιτήρια, στις καταργήσεις όλων σχεδόν των εκπτωτικών εισιτηρίων (ειδικές και ευάλωτες κατηγορίες επιβατών, μετ' επιστροφής έκπτωση), στις εργασιακές συνθήκες γαλέρας που βιώνουν οι ναυτικοί. Επιβεβαιώνεται επίσης, ότι διάφορα ψηφίσματα της Περιφερειακή Αρχής (ΝΔ-ΚΙΝΑΛ) με δήθεν μέτρα για την ανακούφιση των νησιωτών αποτελούν "φύλλο συκής" προκειμένου να κρύψει τη συνενοχή της. Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δεν μπορεί να πραγματοποιούνται εάν και εφόσον διασφαλίζουν τα κέρδη τους οι εφοπλιστές, αλλά πρωτίστως για να εξυπηρετείται η απρόσκοπτη και ασφαλής μεταφορά εμπορευμάτων και μετακίνηση του λαού, ντόπιων και επισκεπτών».
Υπερβολικά σας φαίνονται; Λίγα είναι!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΑΡΟΥΝΙΑΤΗΣ